woensdag 23 april 2014

DIY patches tutorial

Als er één ding is dat de alternatieve scene meer gebruikt dan anderen, zijn het wel patches. Je kan ze kopen op festivals, online of zelf maken. Deze patches kunnen ervoor zorgen dat je een prachtige unieke rugzak, vest, jas, ... hebt! In dit artikel wil ik jullie laten zien hoe ik mijn zelfgemaakte patches maak.


Nu zijn er enkele dingen die je zeker nodig gaat hebben:
- stof om patches van te maken
- textiel verf (let op dat je bij donkere kleuren de gepaste verf neemt)
- gesso
- penselen
- water
- ondergrond (placemat)
- inspiratie
Als je zelf nog niet super goed bent in free hand schilderen heb je dit ook nog nodig:
- referentie materiaal
- papier
- potlood
- cutter mes
- snij plank






Allereerst heb je dus inspiratie nodig! Als je weet wat je wil maken, ben je al zo goed als klaar. Zelf kijk ik rond op het internet, neem quotes van films die ik leuk vind, logo's van bands, ... Als jij het leuk vind en je wil het op een patch zetten, kan je dat!



Dan ga je de ondergrond maken voor je patch. Hiervoor heb je stof nodig. Kies je stof naar gelang wat je wil maken, ik gebruik zelf overschotten van stof die ik nog heb liggen. Je kan natuurlijk ook een halve meter stof kopen (of meer). Let wel op dat je stof niet te dun is, en dat je erop kan schilderen en strijken.


Nu kan je kiezen wat je doet, soms zet ik er gewoon iets op: zoals op deze 'dead girl superstar' patch geïnspireerd door Rob Zombie. Je begint met iets te schilderen zonder dat je op voorhand een stencil of schets maakt. Dit is echt de moeilijkste manier van patches maken!


Een andere manier, is een logo te nemen, het over te tekenen op papier (of gewoon zelf iets tekenen) en dat dan uitsnijden en overzetten. Deze patch van 'The Crow' heb ik gebaseerd op een van de vele logo's. Ook het teken uit Alice en Wonderland heb ik op deze manier gemaakt.





Voor deze technieken gebruik ik enkel textiel verf, je kan verschillende kleuren gebruiken, en op lichte stoffen kan je vele verschillende overgangen maken op de stof. Zelf heb ik ook graag kleur in logo's maar je vind niet altijd elke kleur in textiel verf.

Daarom bestaat Gesso. Gesso is een primer, die in de kunst gebruikt word om schilderdoeken klaar te maken voor de verf (meestal acryl verf). Dit zorgt ervoor dat je met acrylverf verder kan werken op eender welk stuk stof. Hier heb ik de uitlijning van het 'Slytherin' logo uitgesneden en overgezet op het stuk stof. Dan heb ik de hele vorm met Gesso ingevuld. Eens de Gesso volledig droog was (30min tot 1u later) heb ik het geheel geschilderd met gewone acryl verf.






Wat is nu het grootste verschil tussen de twee verf technieken?
1. Textiel verf kan je 'vastzetten' door het te strijken
2. Textiel verf droogt veel sneller
3. Met acryl verf kan je meer effecten leggen

En wat zijn de gelijkenissen?
1. Bijde soorten verf worden niet graag gewassen, ze zullen na een tijd verbleken
2. Er bestaan veel kleuren en effecten in bijde verf soorten (UV, glow in the dark, fluo, glitter,...)
3. Je kan met alle twee patches maken

Nu je weet hoe ik de mijne maak kan je zelf aan de slag! Wil je een cosplay maken, maar is een patch met het logo onvindbaar? Maak hem dan zelf! Heeft je favoriete band geen enkele patch die jij echt leuk vind? Maak er dan zelf!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen